Sanghaven er en musikskole der tilbyder kor, sang og klaverundervisning.

Undervisningen er fagligt velfunderet, og Sanghavens undervisning, materiale og metoder bygger på 10 års erfaring og en stor lyst til at videreformidle musik, kunst og skabe gode oplevelser for børn, unge og voksne.

Vi vil arbejde målrettet med de musikalske grundelementer såsom puls, rytme, form, klang, toner og melodi. Og vi vil gøre det igennem poesi og leg, samt i en ramme af fantasi.

Særligt vil vi arbejde med solmisation som vil blive en hel naturlig del af legen for børnene.


Anna Kjærsgaard

Indehaver og underviser

Anna Kjærsgaard er indehaver og stifter af Sanghaven.
Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor hun med sit speciale i Sang,
musikpædagogik og korledelse, har udviklet undervisningsmateriale
indenfor området ”sang og bevægelse med børn”.

Hun er forfatter og komponist til udgivelserne ”Her er jeg”, ”Mærk Magien” og ”Glimmer på”, som danner ramme om undervisningen i Sanghaven,
og som hun jævnligt afholder kurser og workshops i for andre undervisere i hele landet.

Det er Anna I vil møde på alle holdene i Sanghaven.

”Anna har allerede markeret sig som en højt begavet musikpædagog
med stor musikalsk fantasi og evne til at vinkle det musikalske materiale på nye,
kreative og både poetiske og sjove måder –
alt sammen målrettet mod musikalsk udvikling og læring.

Anna vil være en af de musikpædagoger, der kommer til at præge fremtiden
og vise nye og spændende veje ind i musikkens univers,
blandt andet gennem integrering af forskellige former bevægelse
og kropsbevidsthed. Annas pædagogiske materiale skaber nye
måder at bevæge sig ind i musikkens klangrum på –
og det stimulerer både fællesskab, fantasi og kreativitet.” –

Citat Inge Marstal, professor emeritus i musikpædagogik og hørelære

Sang er det primære instrument

I Sanghaven er sang det primære instrument, vi øver os i, og det vil vi gøre med en stor kropslig bevidsthed.

Det er dokumenteret, at bevægelse spiller en væsentlig
rolle for både indlæring, forståelse og den intellektuelle udvikling.
Indlæring af musik foregår bedst og mest effektivt, hvis vi har både øre, øje og krop involveret i læreprocessen.

Jo flere sanser der er involveret i en læreproces, desto bedre husker og opfatter man.

Alt dette vil vi gøre gennem bevægelser inspireret fra yoga.

Her vil dit barn blive dygtig til at synge.
Både til at synge selv, men også til at synge sammen med andre.

For at blive god til at synge, skal vi også øve os i at lytte. Derfor vil der i Sanghaven være fokus på det at lytte.

Både at lytte til sine medsangere og holddeltager, men vi vil også øve os i at lytte til sig selv,
sin stemme og sin krop, og blive dygtigere til at bruge den, når vi synger.

Alt dette gennem udvalgte sange til formålet, hørelæreøvelser,
lege, momentvise stille stunder med lytteøvelser m.m.

Ordforklaring:


Solmisation er en musikalsk undervisningsmetode, der bruger vokallyde til at repræsentere musikalske toner eller noder. Det er en måde at lære at genkende og huske forskellige toner i en skala. Hertil hører håndtegn, som hjælp til at visualiserer tonerne og dermed lette indlæringen. Dette hjælper elever med at udvikle deres gehør, sangfærdigheder og generelle musikforståelse. Man bruger ofte solmisation i musikundervisning, især inden for vokalmusik, for at hjælpe elever med at identificere og synge korrekte toner og melodier.